Jakku
Jakku

Jakku Rianasta

Langanmenekki: Gedifra Riana Big -lankaa 650 (700) 750 g beigeä (03604). Gedifra Riana -lankaa 250 (250) 300 g beigeä (03404).

Koko: S/M (L) XL/XXL

Valmiin neuleen mitat:
Vartalon ympärys 97 (110) 124 cm, koko pituus 60 cm ja hihan sisäpituus 45 cm.

Puikot: Nro 5, 7 ja 9 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet:
1 suuri nappi, jonka halkaisija on 30 mm ja samankokoinen painonappi. 1 pieni läpinäkyvä painonappi ja 1 hakanen.

Tiheys: 13 s ja 22 krs pintaneuletta puikoilla nro 7 ja 9 = 10 cm. 19 s ja 26 krs ribbineuletta puikoilla nro 5 = 10 cm.

Ribbineule: 3 o, 3 n.

Pintaneule: Neulo aina Riana Big-lanka puikoilla nro 9 ja Riana-lanka puikoilla nro 7.
1. krs: (np) neulo Riana-langalla reuna-s, 5 (6) 7 n, *neulo 1 n niin, että otat s:n sisällä 3 lk puikolle, neulo 1 n samoin kuin edellä, neulo 5 (6) 7 n*, toista *-* ja neulo reuna-s.
2. krs: neulo Riana Big-langalla reuna-s, 5 (6) 7 o, *nosta 2 s nurin neulomatta ja pudota samalla ylimääräiset lk:t puikolta, neulo 5 (6) 7 o*, toista *-* ja neulo reuna-s.
3 .krs: neulo Riana Big-langalla reuna-s, 5 (6) 7 o, *nosta 2 s neulomatta, lanka työn edessä, neulo 5 (6) 7 o*, toista *-* ja neulo reuna-s.
4.-5. krs: neulo Riana Big-langalla reuna-s, neulo 5 (6) 7 s:lla sileää nurjaa neuletta (=neulo oikealla nurin ja nurjalla oikein), *nosta 2 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn nurjalle puolelle, neulo 5 (6) 7 s:lla sileää nurjaa neuletta*, toista *-* ja neulo reuna-s.
6. krs:
neulo Riana-langalla oikein.
Toista 1.-6. krs:ia.

Taka- ja etukappaleiden alaosa:
Luo Riana-langalla 112 (128) 144 s puikoille nro 7 ja aloita pintaneule. Kun kappaleen korkeus on 41 (39) 37 cm, jaa työ kolmeen osaan kädenteitä varten seuraavasti: neulo oikean etukappaleen 23 (26) 29 s, päätä 3 (4) 5 s kädentietä varten, neulo takakappaleen 60 (68) 76 s, päätä 3 (4) 5 s kädentietä varten ja neulo vasemman etukappaleen 23 (26) 29 s. Neulo yläosat erikseen.

Vasemman etukappaleen yläosa:
Jatka pintaneuletta ja päätä samalla kädentien reunasta joka 2. krs 4x1 s =19 (22) 25 s. Kun kädentien korkeus on 5 (7) 9 cm, aloita pääntien viistotus. Eli kavenna etureunassa 1 s ensin joka 2. krs 3 kertaa ja sitten joka 4. krs 5 kertaa. Kun kädentien korkeus on 19 (21) 23 cm, päätä loput eli olan 11 (14) 17 s kerralla.

Oikean etukappaleen yläosa:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Takakappaleen yläosa:
Jatka pintaneuletta ja kavenna molemmissa reunoissa kädenteitä varten joka 2. krs 4x1 s =52 (60) 68 s. Kun kädentien korkeus on 19 (21) 23 cm, päätä kaikki s:t kerralla.

Hihat:
Luo Riana-langalla 42 (44) 48 s puikoille nro 7 ja aloita pintaneule seuraavasti: neulo reuna-s, 5 (4) 4 n, toista mallineuleen *-* ja neulo krs:n lopussa 5 (4) 4 n sekä reuna-s. Kun hihan pituus on 45 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x3 s, 1x2 s ja 2x1 s. Kavenna sitten molemmissa reunoissa joka 4. krs 4x1 s ja vielä joka 2. krs 4x1 s ja 1x2 s. Päätä loput 8 (10) 14 s kerralla.

Viimeistely:
Levitä neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Poimi oikean etukappaleen etureunasta 89 s Riana-langalla puikoille nro 5 ja aloita näillä s:illa ribbineule reuna-s:n sisäpuolella nurjan puolen krs:lla 3 n, 3 o jne. Kun reunuksen korkeus on 9 (10) 11 cm, päätä s:t. Tee toiseen etureunaan samanlainen reunus.

Ompele olkasaumat. Poimi puikoille nro 5 Riana-langalla oikean etukappaleen pääntien reunasta 31 s, takakappaleen pääntien reunasta 34 (38) 42 s ja vasemman etukappaleen pääntien reunasta 31 s.
Aloita näillä 96 (100) 104 s:lla ribbineule seuraavasti: (np) neulo reuna-s:n sisäpuolella 30 s:lla ribbineuletta, aloita se 3 n s:lla, neulo seuraavilla 34 (38) 42 s:lla 2 n, 2 o -joustinneuletta ja neulo toisen etukappaleen 30 s:lla 3 o, 3 n -ribbineuletta sekä tee reuna-s. Neulo jatkossa oikeat s:t oikein ja nurjat nurin. Kun olet neulonut 3 cm, lisää takakappaleella jokaiseen 2 s:n oikeaan raitaan 1 o s (=lisäys: neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein) ja neulo 3 cm. Lisää nyt takakappaleella jokaiseen 2 s:n nurjaan raitaan 1 n s ja jatka näillä 113 (119) 125 s:lla ribbineuletta. Kun koko kauluksen korkeus on 8 cm, lisää molemmissa reunoissa 4 s:n sisäpuolella 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. krs vielä 11 kertaa =137 (143) 149 s. Neulo lisätyilläkin s:illa ribbineuletta. Kun kauluksen korkeus on 18 cm, päätä s:t.

Höyrytä kevyesti reunukset ja kaulus. Ompele hihasaumat ja kiinnitä hihat. Kiinnitä suuri painonappi etureunusten keskelle n. 5 cm:n päähän reunusten yläreunasta ja kiinnitä nappi oikean etukappaleen oikealle puolelle painonapin päälle. Kiinnitä pieni painonappi oikean etureunuksen yläkulmaan ja painonapin toinen puoli vastaavaan kohtaan vasemmassa etukappaleessa. Kiinnitä lopuksi hakanen oikean etukappaleen etureunuksen poimimiskohtaan. Kun puet jakun päällesi, kiinnitä hakanen vasemman etukappaleen vastaavaan kohtaan.