Baretti ja kolmiohuivi
Baretti ja kolmiohuivi

1233 ja 1234 Baretti ja kolmiohuivi

Lankatiedot: Gedifra Highland Alpaca: 50% villa, 50% alpakka

Koko: Päänympärys on n. 52 cm. Huivin leveys on ylhäältä n. 124 cm ja korkeus keskeltä n. 52 cm.

Langanmenekki:

Baretti (värinro 02945)
2 kerää
Kolmiohuivi (värinro 02945) 3 kerää

Puikot: Barettiin sukkapuikot nro 10-12 ja huiviin suorat puikot nro 20 tai käsialan mukaan.

Tiheys:
7 s ja 10 krs sileää neuletta ohuemmilla puikoilla sekä 4-5 s ja 6 krs sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.
Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Baretti

Luo sukkapuikoille 36 s ja neulo suljettuna neuleena sileää neuletta. Aloita 5. krs:lla lisäykset piirroksen mukaan. Työssä on 13. krs:lla 66 s. Aloita sitten kavennukset 15. krs:lla piirroksen mukaan. Tee kavennuksia ensin joka 2. krs ja sitten 23. kerrokselta eteenpäin joka krs. Neulo 28. krs:n jälkeen 1 krs oikein siten, että neulot samalla 2 o yhteen 2 kertaa tasavälein. Katkaise sitten lanka, vedä loppujen 4 s:n läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Baretin lisäykset ja kavennukset
Baretin ruutupiirros

Huivi

Luo 58 s paksummille puikoille ja aloita tasona sileä neule. Kun olet neulonut 3 krs, päätä jatkossa aina jokaisen krs:n alussa 2 s kunnes s:t loppuvat.

Viimeistely: Leikkaa yhtä hapsua varten 1 n. 30 cm pitkä lanka. Taita lanka keskeltä kahtia ja vedä taitettu pää huivin reunan läpi, vedä avoin pää taitetun läpi ja kiristä. Tee tällaisia hapsuja huivin molempiin vinoihin reunoihin n. 5 cm:n etäisyydelle toisistaan.