Nativa-kukatKukkapitsikoristeet

Kukkapitsikoristeet

Herkät kukkapitsikoristeet tuovat tunnelmaa joulukoristeena esim. paneeliverhojen edessä, ikkunassa tai kuusen ympärillä.

Tarvitset kukkien valmistukseen Prym Kukkapitsilaitteen.

Ohje: (Klikkaa kuvaa, niin saat suuremman kuvan esille.)

vaihe 1
Kuva 1: Aseta tapit kukkapitsilaitteen kehille C ja D.
Kiinnitä langan pää levyn reunaan esim. teipillä reiän 1D oikealle puolelle. Pidä levyä kädessäsi niin, että 1. tappi on ylhäällä ja 7. tappi alhaalla.
vaihe 2
Kuva 2:
Tuo lanka 7. tapin oikealle puolelle ja siitä 6. tapin vasemmalle puolelle. Vie lanka 12. tapin oikealle puolelle ja sitten 1. tapin vasemmalle puolelle. Tuo lanka alas 8. tapin oikealle puolelle, sieltä 7. tapin vasemmalle puolelle, sieltä ylös 1. tapin oikealle puolelle ja 2. tapin vasemmalle puolelle. Jatka tähän tapaan kiertäen lankaa vastapäivään aina ensin tyhjän tapin oikealle puolelle ja siitä viereisen "täytetyn" tapin vasemmalle puolelle.
vaihe 3
Kuva 3: Eli 9+8, 2+3, 10+9, 3+4, 11+10, 4+5, 12+11, 5+6.
Vaihe 4
Kuva 4: Katkaise lanka n. 1,2m päästä. Ompele kukan keskusta, käytä apuna esim. Ponyn isosilmäistä villaneulaa. Pujota lanka neulaan, työnnä neula 1. välistä kukan alle ja nosta 3. välistä takaisin ylös. Sitten 2. välistä alle, 4. ylös jne. kunnes olet ommellut koko kukan keskustan. Työnnä lanka lopulta ylös kukan keskeltä.

Vaihe 5Kuva 5: Kierrä lanka kuvan mukaan kehän C ympäri (aloita 1C tapin vasemmalta puolelta).

Vaihe 6Kuva 6: Nosta tapin 1C lankoja hieman ylemmäs. Vie lanka tapin 1C yläpuolelta ja sitten kukan keskustaa lähempänä olevien lankojen alta (katso isompi kuva).

Vaihe 7Kuva 7: Tee solmu tapin 1C alapuolelle.

Vaihe 8Kuva 8: Vedä lanka tappien 1C ja 1D välissä olevien lankojen alitse...

Vaihe 9Kuva 9: ...ja tee solmu tapin 1C yläpuolelle.

Vaihe 10Kuva 10: Jotta saat kiristettyä solmun kunnolla, ota tappi 1C pois.

Vaihe 11Kuva 11: Vie lanka tapin 2C yli. Tee solmut tapin 2C ala- ja yläpuolelle kuten kuvissa 6-10. Tee solmut jokaisen C-tapin ala- ja yläpuolelle.

Vaihe 12Kuva 12: Laita pois ottamasi tapit takaisin C-kehälle kuvan mukaan.

Vaihe 13Kuva 13: Kiinnitä uusi langanpää 1D-tapin oikealle puolelle. Tee samanlainen kukka kuin alussa kuvissa 2-3, mutta tällä kertaa sisemmälle C-kehälle.

Vaihe 14Kuva 14: Kehän C kukka valmiina.

Vaihe 15Kuva 15: Katkaise lanka n. 25cm päästä. Ompele kukan keskusta samalla lailla kuin kuvassa 4: Pujota lanka neulaan, työnnä neula 1. välistä kukan alle ja nosta 3. välistä takaisin ylös. Sitten 2. välistä alle, 4. ylös jne. kunnes olet ommellut koko kukan keskustan.

Vaihe 16Kuva 16: Jätä lanka kukan alle ja nosta kukka pois kukkapitsilaitteesta. Jätä tapit paikalleen seuraavaa kukkaa varten.

Vaihe 17Kuva 17: Viimeistele kukka pujottamalla langanpäät kukan keskelle tai kehän solmuihin.

Vaihe 18
Kuva 18: Valmis kukka

Tee näin vielä 6 kukkaa. Leikkaa pujotuslanka 7 haluamasi mittaiseen osaan. Kiinnitä sitten kukkaketjun alimmaksi tulevaan kukkaan kahden terälehden väliseen reikään yksi langanpätkä. Pujota 6 helmeä paikalleen: pujota helmi lankaan ja ja työnnä lanka vielä kerran helmen alapuolelta läpi. Näin saat kiristettyä helmen haluamaasi kohtaan. Pujota muut helmet samoin. Kiinnitä langanpää seuraavaan kukan terälehtien väliin ja jatka samalla lailla, kunnes olet käyttänyt kaikki kukat. Kiinnitä lopuksi haluamasi mittainen ripustusnaru kukkasten päähän. Voit myös tehdä pienempiä ketjuja yhden ison sijaan.

Valmiit Nativa-kukat