Keltainen toppi

Valkoinen liivi

Valkoinen liivi

Lankatiedot: Anchor Bamboolo -lankaa 405 (455)g. Kuvan väri on valkoinen, värinro 0001.

Koko: 36/38 (40/42).

Valmiin neuleen mitat:
Vartalonympärys 92 (100) cm ja kokopituus 54 (56) cm.

Virkkuukoukku: Nro 4 tai käsialan mukaan.

Virkkaustiheys: 18 s ja 9 krs mallivirkkausta = 10 cm.

Katso virkkausneuvoja Anchorin virkkausoppaasta!

Mallivirkkaus: Virkkaa piirroksen mukaan, korvaa aina krs:n 1. p 3 kjs:lla. Tee piirroksesta ensin krs:t 1.-8. ja toista sitten 2.-8. krs:ia.
Virkattu kukka: Virkkaa aloitusketjuksi 5 kjs ja sulje renkaaksi ps:lla. 1. krs. 1 kjs, *3 kjs, tee 1 ks renkaaseen*, toista *-* vielä 3 kertaa, sulje krs ps:lla 1. kjs:aan. 2. krs: 1 kjs, *tee kjs-ketjuun 1 ks + 4 p + 1 ks*, toista *-* vielä 3 kertaa ja sulje krs kuten 1. krs.
3. krs: tee 2 kjs ja virkkaa sitten työn takana 4 p:n keskellä 1. krs:n ketjuun *1 ks, 5 kjs*, toista *-* vielä 3 kertaa ja sulje krs kuten 1. krs. 4. krs: 1 kjs, *tee kjs-ketjuun 1 ks + 8 p + 1 ks*, toista *-* vielä 3 kertaa ja sulje krs kuten 1. krs. 5. krs: *tee 4 kjs, virkkaa sitten työn takana 8 p:n keskellä 3. krs:n ketjuun 1 ks, 4 kjs ja tee 1 ks 3. krs:n ks:aan*, toista *-* ja sulje krs kuten 1. krs. 6. krs: tee jokaiseen ketjuun 1 ks + 6 p + 1 ks ja sulje krs ps:lla. Katkaise lanka.

Vasen etukappale:
Virkkaa aloitusketjuksi 43 (47) kjs + 3 kjs kääntymiseen. 1. krs: jätä 3 kjs väliin ja tee 43 (47) p. Aloita sitten piirros sen 2. krs:lta kokosi nuolen kohdalta ja toista 14 s:n mallikertaa tarpeen mukaan. Toista krs:ia 2.-8. ja korvaa aina krs:n 1. p 3 kjs:lla. Kavenna samalla sivussa (=kappaleen oikea reuna) 1 s ensin joka 2. krs 3 (4) kertaa ja sitten joka krs 3 (2) kertaa.

Kun kappaleen korkeus on 16 (17) cm, lisää sivussa 1 s ensin joka 3. krs 5 kertaa ja sitten kerran 1 krs:n kuluttua. Työssä on nyt alkuperäinen s-luku. Kun kappaleen korkeus on 34 (35) cm, kavenna sivussa kädentietä varten joka 2. krs 1x4 s, 5 (6)x2 s ja 2x1 s. Jatka lopuilla 28 (30) s:lla mallivirkkausta.

Kun kädentien korkeus on 4 (5) cm, kavenna etureunassa pääntietä varten joka 2. krs 1x10 (11) s, 3x2 s ja 6x1 s. HUOM: Kun kädentien korkeus on 6 (7) cm, jatka mallivirkkausta siten, että teet joka toisella krs:lla koko ajan pylväitä ja joka toisella krs:lla pelkkiä tyhjiä ruutuja (=1 p + 1 kjs). Kun kädentien korkeus on 20 (21) cm, katkaise lanka, olalle jäi 6 (7) s.

Oikea etukappale:
Virkkaa vasemman peilikuvaksi.

Takakappale:

Virkkaa aloitusketjuksi 87 (95) + 3 kjs. Aloita sitten virkkaaminen samoin kuin etukappaleilla. Kavenna ja lisää sivuissa 6 s kuten edessä. Tee myös molemmissa reunoissa kädentiekavennukset kuten edessä. Työhön jää 56 (60) s. Aloita myös raitaneule samalla korkeudella kuin edessä. Kun kädentien korkeus on 16 (17) cm, jätä keskimmäiset 36 (38) s pois työstä pääntietä varten ja virkkaa ensin toinen puoli. Kavenna vielä pääntien reunassa joka krs 2x2 s. Kun kädentien korkeus on 20 (21) cm, katkaise lanka. Virkkaa pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta nurjalta sumuttamalla ja anna kuivua. Ompele olka- ja sivusaumat. Virkkaa sitten pääntien reunaan, etureunoihin ja kädenteiden reunaan 1 krs pylväitä. Tee etureunan ja pääntien kulmakohtaan 2 p samaan kohtaan. Virkkaa vielä 6 kukkasta ja kiinnitä ne etukappaleille.

Rp
rpsel

Ma-Pe 10.00-18.00