Ruskea toppi

Ruskea toppi

Ruskea toppi

Lankatiedot: Anchor Bamboolo -lankaa 390 (460)g . Kuvan väri on ruskea, värinro 360.

Koko: 36/38 (40/42)

Valmiin neuleen mitat: Vartalonympärys 92 (100) cm ja kokopituus 52 (56) cm.

Puikot: Nro 5 tai käsialan mukaan.
Virkkuukoukut: Nro 4 ja 5 tai käsialan mukaan.

Joustinneule: 2 o, 2 n.
Virkattu kaulus: Virkkaa piirroksen mukaan, 10 s:n mallikerta toistuu. Piirroksessa on myös krs:n rajakohta. Tee piirroksesta ensin krs:t 1.-7. ja toista sitten 2.-7. krs:ia.

Tiheys: 17,5 s ja 25 krs hieman venytettyä joustinneuletta = 10 cm.

Katso virkkausneuvoja Anchorin virkkausoppaasta!

Takakappale:
Luo 82 (90) s ja aloita joustinneule nurjan puolen krs:lla seuraavasti: neulo reuna-s, 1 n, *2 o, 2 n*, toista *-* ja neulo 2 o, 1 n, reuna-s. Kun olet neulonut 3 (5) krs, neulo seuraavalla krs:lla reuna-s, 12 s:lla joustinneuletta, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 15 s, neulo 2 s oikein yhteen ja neulo krs:n loput s:t. Toista tällaiset kavennukset joka 6. (8.) krs vielä 3 kertaa =74 (82) s.

Kun kappaleen korkeus on 15 (18) cm, lisää molemmissa reunoissa 14 s:n sisäpuolella 1 s ja toista sitten lisäykset joka 10. krs vielä 3 kertaa. Tee lisäys aina niin, että neulot kahden s:n välisen lankalenkin kiertäen oikein tai nurin. Työssä on nyt alkuperäinen s-luku.

Kun kappaleen korkeus on 32 (35) cm, päätä molemmissa reunoissa kädenteitä varten ensin joka 2. krs 1x3 s. Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla sivusta lähtien 6 s, tee ylivetokavennus, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 8 s, neulo 2 s oikein yhteen ja neulo krs:n loput s:t. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 3 (4) kertaa, sitten joka 4. krs 3 (7) kertaa ja vielä joka 6. krs 1 (0) kertaa =60 s. Kun kädentien korkeus on 18 (19) cm, päätä keskimmäiset 32 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä joka 2. krs pääntien reunassa 1x2 s ja 1x1 s. Kun kädentien korkeus on 20 (21) cm, päätä loput eli olan 11 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 2 cm. Päätä nyt keskimmäiset 12 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 3x2 s ja kavenna sitten samassa reunassa 1 s ensin joka 2. krs 3 kertaa, sitten joka 4. krs 2 kertaa ja vielä joka 6. krs 2 kertaa. Päätä loput eli olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta nurjalta sumuttamalla ja anna kuivua. Ompele olkasaumat. Virkkaa sitten pääntien reunaan ohuemmalla koukulla 2 krs ks:ita, s-luvun tulee olla 10:llä jaollinen. Virkkaa sitten näihin s:ihin paksummalla koukulla kaulus piirroksen mukaan. Kun kauluksen korkeus on n. 13 cm, katkaise ja päätä lanka. Ompele lopuksi sivusaumat.

Rp
rpsel