Keltainen toppi

Keltainen toppi

Keltainen toppi

Lankatiedot: Anchor Bamboolo-lankaa 350 (400)g. Kuvan väri on kullankeltanen, värinro 890.

Koko: 36/38 (40/42)

Valmiin neuleen mitat:
Vartalonympärys 88 (96) cm ja kokopituus 52 cm.

Puikot: Nro 5 ja reunajousteita varten pyöröpuikko nro 4 tai käsialan mukaan.
Virkkuukoukku: Nro 4 tai käsialan mukaan.

Joustinneule: 1 o, 1 n.
Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin. Virkattu ruutu: Virkkaa piirroksen mukaan. Tee pienempää kokoa varten piirroksesta krs:t 1.-4. ja suurempaan kokoon krs:t 1.-5.
Tiheys: 17 s ja 25 krs sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm. Virkatussa ruudussa 4 krs = 10x10 cm ja 5 krs =12,5x12,5 cm.

Katso virkkausneuvoja Anchorin virkkausoppaasta!

Takakappaleen neulottu osuus:
Luo paksummilla puikoilla 70 (77) s ja neulo sileää neuletta. Lisää samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 8. krs 3 kertaa =76 (83) s. Kun kappaleen korkeus on 12 cm, päätä molemmissa reunoissa kädenteitä varten ensin joka 2. krs 1x3 s ja 1x2 s. Kavenna sitten molemmissa reunoissa 1 s ensin joka 2. krs 4 kertaa, sitten joka 4. krs 3 kertaa, joka 6. krs 2 kertaa ja vielä joka 8. krs kerran =46 (53) s.

Kun kädentien korkeus on 18 cm, päätä keskimmäiset 32 (37) s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä 2 krs:n kuluttua pääntien reunassa 1x2 s. Kun kädentien korkeus on 20 cm, päätä loput eli olan 5 (6) s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappaleen neulottu osuus:
Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 14 cm. Päätä nyt keskimmäiset 16 (17) s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 2x3 s, 1 (2)x2 s ja 2x1 s. Päätä loput eli olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Virkkaa 16 kappaleetta ruutuja joissa on 4 (5) kerrosta. Ompele sitten ruudut kahdeksi 8 ruudun kaitaleeksi työn nurjalta puolelta pienin pistoin. Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta nurjalta sumuttamalla ja anna kuivua. Ompele olka- ja sivusaumat. Ompele virkatut kaitaleet renkaiksi ja kiinnitä ne vielä toisesta pitkästä sivustaan toisiinsa. Kiinnitä tämä virkattu reunus topin helmaan. Joudut suuremmassa koossa syöttämään virkattua reunusta neuleen päälle koska neule on kapeampi kuin reunus.

Poimi sitten pyöröpuikolle pääntien reunasta 88 (96) s ja neulo joustinneuletta suljettuna neuleena 3 cm, päätä s:t. Poimi toisen kädentien reunasta 72 s pyöröpuikolle ja neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 3 cm, päätä s:t. Tee toinen kädentiereunus samoin.

Rp
rpsel